Dotace Nový panel jiným pohledem
Pojďme se podívat na program Nový Panel jiným pohledem, než jak jej vidíme my, jeho příjemci. Pojďme se
na něj podívat očima státu, tedy toho, kdo nám jej poskytuje. Je pravda, že tento program je pouze zátěží
státního rozpočtu, jak se nám ho někteří naši čelní představitelé snaží prezentovat?
Vytvořme si následující model virtuálního domu.
Spočítané náklady na rekonstrukci našeho virtuálního domu představují celkovou částku 5.000.000,- Kč. Tato částka v sobě zahrnuje veškerý potřebný materiál, mzdy pro pracovníky, kteří celé dílo realizují a pochopitelně zisk stavební společnosti a všech společností, které se podílí na výrobě potřebného materiálu. Abychom se dostali k reálným číslům, provedeme některá zjednodušení.
Zisk a pracovní místa vytváří pouze realizační firma. Procentuální rozložení celkových nákladů je následující:
1. 60 % představuje vlastní materiál, což jsou 3.000.000,- Kč
2. 35 % představují mzdy jednotlivých zaměstnanců, tedy 1.750.000,- Kč
3. 5 % je zisk realizační společnosti ve výši 250.000,- Kč
Naše virtuální SVJ si na realizaci půjčí finanční prostředky od banky, která bude garantovat 5 % úrok s dobou splácení 13 let. Za tuto dobu společenství zaplatí bance celkem 7.336.000,- Kč. Od státu obdrží dotaci ve výši 4 %, což představuje částku 1.500.000,- Kč. Úvěr přinese bance hrubý zisk ve výši 1.948.000,- Kč.
Materiál je zatížen sazbou DPH ve výši 10 %, Toto je příjem státu ihned po vyfakturování celého díla ve výši 300.000,- Kč.
Mzdy pracovníků jsou zatíženy průměrnou daní ve výši 50 %. Zde stát získá částku 875.000,- Kč.
Zisk stavební společnosti je daněn ve výši 15 %. V tomto případě stát získá 37.500,- Kč
Zisk banky je také zatížen patnácti procentní daní a tak do státního rozpočtu putuje částka 292.200,- Kč.
Celkem do rozpočtu přijde částka: 1.504.500,- Kč. Tato částka je výrazně podhodnocena, zaokrouhlováním a výše zavedeným zjednodušením.
Tento model jsem upravoval v neprospěch příjmu státního rozpočtu, aby čísla, která budeme srovnávat, byla v případě detailního rozpoložkování a striktního přepočtu nenapadnutelná. Představují tedy z pohledu výdaje státu maximální a z pohledu příjmu minimální hodnotu. I tento model jasně ukazuje, že program Nový Panel není pouhou nákladovou položkou.
Pokud bychom v našich úvahách pokračovali dále, zjistíme, že příjem státu je i v jiných rovinách. Pokud bude pokračovat pozastavení této dotace, dojde k výraznému poklesu stavební výroby související s rekonstrukcemi bytových domů. Státní rozpočet nevydá žádné prostředky, ušetří tedy 1.500.000,- Kč, nezíská stejnou částku z odvedených daní, ale bude muset zaměstnancům bez práce vyplatit dávky v nezaměstnanosti. Pokud budeme vycházet z jednoduché úvahy, že dojde k výraznému snížení této dávky například na 30%, bude muset stát vyplatit částku 525.000,- Kč. I tato částka je výrazně poddimenzována, představuje totiž podporu pouze v rámci jedné stavby a jedné realizační společnosti. Po dobu zhruba jednoho měsíce.
Věřím, že uvedený příklad je natolik jednoduchý a prokazatelný, že každý průměrně vzdělaný člověk si položí otázku. Je náš stát tak bohatý, aby se cíleně připravoval o finanční příjmy a zabezpečení zaměstnanosti?
Nebojte se zeptat svého poslance, kterého jste si do poslanecké sněmovny zvolili, jaký má na tuto skutečnost názor a jak výše uvedené příjmy do státního rozpočtu budou nahrazeny.
Autor: BroD