Poradenství, podpora a aktuální informace pro každý bytový dům.

Ostrovy života 2024

Konferenci podporují svými záštitami:

Pan Petr Hladík
Ministr životního prostředí

a

Pan Ivan Bartoš
místopředseda vlády ČR pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj

Děkujeme

Elektronický zpravodaj

Aktuální vydání

EZ202401

Archív EZ

Přihlášení k odběru

Bezplatné webináře

Bezplatné online wemináře Inspirace pro váš bytový dům pokračují i v roce 2023

_______________

Mezi nejvíce sledované v roce 2022 patřily:

Externí předseda SVJ

Staráme se o dům

Webinář 02. 06. 2020

Další naleznete na našem TV kanálu

PND TV

Aktuality

Chytrá řešení pro váš bytový dům

Brno propaguje jakékoli cesty, jak podpořit obnovitelné zdroje energie na bytových domech. Zkuste se informovat například na stránkách „Chytře společně“ a podpořte město Brno v jeho snahách o rozšíření využívání energií z obnovitelných zdrojů. Je to ekonomicky výhodné pro Vás a přínosné pro stav životního prostředí v našem městě.

Celý článek

Podpořte nás

Naši práci nejlépe podpoříte tím, že se stanete pravidelnými dárci, a tím nám umožníte dlouhodobě plánovat naše aktivity, posílíte naši stabilitu a snížíte závislost na financích z nestabilních zdrojů.

Číslo našeho transparentního dárcovského účtu je: 2700818558/2010

O veřejných zakazkách

2011.01.22|
Co o veřejných zakázkách ještě nezaznělo...
Mediálně vděčným tématem posledních dní je problematika veřejných zakázek. Měli jsme možnost vidět a slyšet názory členů skupiny NERV či si přečíst rozhovor s panem ministrem Jankovským, který byl otištěn v Lidových Novinách pod názvem „Pokouším se tu ucpat díry“ ze dne 15.1.2011.
Souhlasím s panem ministrem, že se jedná o velmi komplikovanou záležitost vyžadující systematický přístup. Rád bych tímto článkem poukázal na jednu možnost řešení, která doposud u nás nebyla prezentována. V roce 2010 byly Mezinárodní organizací pro standardizaci publikovány normy ISO 10845 - 1 až 8, které řeší problematiku veřejných stavebních zakázek. Tyto normy systematicky řeší celý proces veřejných zakázek od jejího zadání až po vyhodnocení.
Po osobní zkušenosti v čele akreditovaného certifikačního orgánu a člena Českého národního certifikačního fóra (ČNCF) s bojem proti devalvací certifikace systému managementu kvality dle ISO 9001, kterou pan ministr nastínil ve výše citovaném článku, chápu obavy typu: zase nějaká ISO norma, zase nějaká byrokracie, isomanie apod. Musíme si však uvědomit, že k pokroku, kterého naše civilizace dosáhla, významně přispěla práva standardizace opakovaných činností. Ty výrazně eliminují možnost vzniku chyb a jejich opakování, šetří náklady a posouvají nás dále. Problém je v lidech, nikoliv v normách (i když i tam se může chybička vloudit). Norma je jen nástroj k tomu, abychom dosáhli požadovaného cíle. Pojďme si proto přiblížit obsah a strukturu těchto norem, které jsou výsledkem mezinárodní spolupráce a vznikly na základě nejlepších zkušeností získaných ve vyspělých zemích světa.
Norma ISO 10845 je členěna celkem do 8 částí. Každá část je zaměřená na různé oblasti veřejné zakázky. Cílem této normy je poskytnout obecný a standardní soubor postupů, procesů a metod pro zadávání, hodnocení a vyhodnocování veřejných zakázek, tak aby byly čestné, spravedlivé, transparentní, konkurenceschopné a rentabilní.
Část 1 popisuje proces zadávání veřejné zakázky, základní požadavky na chování zadavatele, dodavatele, zprostředkovatelů, členů výběrové komise a úředníků zapojených v procesu veřejné zakázky. Dále popisuje obecné metody a postupy pro zadávání zakázek, včetně těch, které se týkají prodeje. Norma obsahuje i návody k uplatňování některých ustanovení normy. Dále požadavky na vytvoření a řízení procesů veřejné zakázky, postup pro získání zakázky s nejvyšší přidanou hodnotou, různé druhy zadávacích řízení, proces pro vypořádání námitek vznesených v průběhu tendru proti jeho výsledku a návod na zveřejnění aukčních podmínek.
Část 2 se věnuje problematice přípravy a zpracování nabídky na úrovni dodavatelů a subdodavatelů, kteří se ucházejí o veřejnou zakázku. Rovněž obsahuje návody v podobě přílohy obsahující komentáře k jednotlivým článkům normy, příklad formuláře nabídky a jejího přijetí včetně návodu na uvádění rozsahu prací a standardy pro dokumenty veřejné zakázky.
Část 3 stanovuje požadavky na standardní podmínky výběrového řízení, které zavazují zadavatele a uchazeče k určitému způsobu chování. Dále stanovuje, co musí uchazeč splnit, aby mohl podat nabídku vyhovující zadání, požadavky na sdělování hodnotících kritérií a jakým způsobem zadavatel postupuje v procesu nabídky a přijetí. Rovněž obsahuje požadavek na poskytnutí potřebné zpětné vazby uchazečům o výsledcích výběrového řízení. Zajímavou částí normy je kapitola 5.11 věnující se hodnocení nabídek. Norma nabízí 4 sofistikované metody: Metoda 1 – Finance, Metoda 2 – Finance a kvalita, Metoda 3 – Finance a preference, Metoda 4 – Finance, kvalita a preference. Všechny metody stojí na matematickém základu a podávají transparentní informaci o hodnocení jednotlivých nabídek. Na tomto místě bych se s Vámi ještě rád podělil o další zkušenost.
Zajisté jste z úst našich čelních představitelů vlády zaslechli, že musíme vybírat tu nabídku, která je nejlevnější. Ano, ale mají to být takové nabídky, které jsou nejlevnější v rámci celého životního cyklu (Life Cycle Costing – LCC), tzn. od nákladu na stavbu, přes její provoz až po konečnou likvidaci. Tuto složitější problematiku optimalizace ceny zakázky při zohlednění celoživotních nákladů na stavbu lze řešit s využitím normy ISO 15686-5, která stanoví metody vyhodnocování nákladů a jejich strukturu. Nedávný průzkum Evropské komise o využívání této normy při zadávání veřejných zakázek prováděný v rámci přípravy novelizace Evropské směrnice pro veřejnou zakázku zařadil ČR mezi země, které tuto normu nevyužívají, zatímco např. ve Skandinávii je základem pro společný klasifikační systém od roku 2005 a také další země jako Belgie, Holandsko, Francie, Anglie atd. využívají běžně systém založený na této normě. Je nejen rozumné, ale přímo žádoucí, zapojit do této problematiky nezávislé, nestranné a odborně způsobilé instituce a moci předem optimalizovat celoživotní náklady na stavby placené daňovými poplatníky, než nechat zvítězit nejlevnější nabídku a pak s mnohem vyššími náklady stavbu provozovat, opravovat, udržovat a likvidovat.
Část 4 je zaměřena na standardizaci procesu vyhlašování veřejné zakázky, což v podstatě zahrnuje podmínky pro chování zadavatele a uchazeče o veřejnou zakázku, podmínky pro to, co musí uchazeč předložit, dále pak požadavky na seznámení uchazečů s hodnotícími kritérii a jakým způsobem zadavatel postupuje při vyhlašování veřejné zakázky. Součástí normy je opět příloha poskytující komentáře k jednotlivým článkům normy. Zde bych rád upozornil na tabulku A.3 uvádějící kvalitativní indikátory pro hodnocení kvality nebo na přílohu B popisující co všechno má obsahovat zadávací dokumentace.
Část 5 stanovuje požadavky na klíčové výkonnostní ukazatele v podobě podílu na plnění cílů zakázky (Contract Participation Goal - CPG). Jedná se o míru zapojení uchazeče při plnění cílů zakázky na základě smlouvy o poskytnutí zboží, služeb, inženýrské činnosti anebo stavební práce. CPG může být použito k měření výsledků smluvních vztahů nebo může stanovit cílovou úroveň výkonu pro zhotovitele k dosažení očekávaného nebo zvýšeného plnění smlouvy. Tato část normy stanovuje metody jak měřit klíčové ukazatele výkonnostní, kvantifikovat a ověřovat je v rámci plnění smlouvy. Součástí jsou opět přílohy poskytující komentáře k jednotlivým článkům normy, návody v podobě tabulek, dotazníků a příklady.
Části 6, 7 a 8 jsou zaměřeny na stejnou oblast jako část 5 s tím rozdílem, že část 6 řeší organizace vzniklé metodou Joint Venture. Část 7 je zaměřená na účast lokálních (domácích) organizací a práce na dohodu. Část 8 řeší problematiku jednotlivců plnících cíle zakázky.
Jak vidíme, nástroje máme k dispozici. Nepodceňujme významu aplikace norem ISO, při jejichž tvorbě bylo použito dlouhodobě prověřených zkušeností na mezinárodní úrovni. Spíše pojďme, co nejdříve vymýtit hluboce zakořeněné nešvary vyplývající ze zcestného a krátkozrakého pohledu tím, že se poučíme ze zkušenosti jiných.

Autor:
Ing. Simon Palupčík, pracuje v Technickém a zkušebním ústavu stavebním Praha s.p., jako ředitel Úseku pro certifikaci systému řízení.


Aktualizováno (Sobota, 22 Leden 2011 18:24)

 
Partneři

Generální partner spolku Pro náš dům z.s. a konference Ostrovy života 2024



 

Partneři projektu

 Obě společnosti jsou partnery
konference
Ostrovy života 2024

PND TV

Praktické rady pro SVJ a BD

Hlasování Per rollam

 

Hlasování Per rollam - technické prostředky

 

Měření, rozúčtování, vyúčtování a směrnice EU o EED

 

Doporučujeme


 

DIN