Více než tři čtvrtiny zákazníků upřednostňují české výrobky
Výsledky průzkumu preferencí českých spotřebitelů při nákupu zboží a služeb a možnosti využití značek kvality pro podporu českého průmyslu.
Více než tři čtvrtiny zákazníků upřednostňuje české výrobky
Průzkum jasně ukázal, že při nákupu spotřebního zboží je pro zákazníky nejdůležitější kvalita (61 %), ale samozřejmě vztažená k odpovídající ceně. Přes tři čtvrtiny zákazníků upřednostňuje české výrobky, o nichž si myslí, že jsou stejně dobré nebo kvalitnější než zahraniční konkurence. Ačkoli značky kvality zatím nezískaly v rozhodování stejnou váhu jako v zahraničí, je např. Program Česká kvalita pro dvě pětiny spotřebitelů (83 %) — z těch, kteří ho znají — dostatečnou garancí kvality výrobku či služby. Téměř 70 % spotřebitelů by uvítalo nezávislé značení kvality a absolutní většina by podpořila jeho financování z veřejných zdrojů.
Problematika kvality spotřebního zboží pořád zůstává poněkud ve stínu mediálně velmi diskutované kvality potravin. Zatímco v případě potravin jsou každému spotřebiteli jasná zdravotní rizika, která z nákupů nekvalitních potravinářských výrobků vyplývají, u spotřebního zboží si mnozí myslí, že riskují jen omezenou životnost či funkčnost výrobku. Pravda je ale jiná.
"Každým rokem je v EU nahlášeno do systému RAPEX kolem dvou tisíc typů spotřebních výrobků, které jsou nebezpečné pro zdraví či život svých uživatelů. A i když jejich počet v roce 2011 poprvé klesl — na 1803 — jde o stále velmi vysoká čísla. Varující je zejména vysoký — více než pětinový — podíl nebezpečných hraček", vysvětluje Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR a ředitel odboru meziresortních záležitostí Ministerstva průmyslu a obchodu.
Mnoho výrobků obsahuje zakázané jedovaté chemikálie, elektrické spotřebiče mají nedostatečnou ochranu proti úrazům elektrickým proudem, řada výrobků má nevyhovující mechanickou konstrukci. Řada alergií, astma a mnohé kožní problémy jsou způsobeny přítomností zakázaných chemikálií v oděvech, nádobí, hračkách a dalších výrobcích.
"V tomto týdnu například informovala média o případu přítomností prudce karcinogenních aflatoxinů v sušeném dětském mléce z Číny, které se údajně dováželo i do některých evropských zemí. Jestliže nejsou čínští výrobci schopni uhlídat nebezpečné chemikálie ani u tak kritické potraviny, jakou je kojenecká strava, jak asi může vypadat chemické složení ostatních výrobků," klade si otázku Jan Taraba, ředitel Národního informačního střediska podpory kvality.
Na jeho otázku možná odpovídá množství skandálů z minulosti, které postihly i velmi renomované výrobce hraček a dalšího dětského zboží, jež si tito dodavatelé nechávali vyrobit v Asii.
Je zřejmé, že při pestrosti nabídky na trhu a rychle se měnícím sortimentu není možné zkontrolovat všechny výrobky, které do obchodů přichází. Nebezpečné výrobky zachycené RAPEXEM a dalšími kontrolními orgány tvoří jen špičku ledovce. Jak se ale můžou spotřebitelé bránit přílivu nebezpečných a nekvalitních výrobků?
"Právě proto, abychom spotřebitelům usnadnili nákup kvalitních výrobků a služeb, připravili jsme Program Česká kvalita, který sdružuje seriózní a ověřené značky kvality na českém trhu," vysvětluje Zdeněk Juračka, předseda Řídícího výboru Programu Česká kvalita a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. "Program dává spotřebiteli jistotu, že kvalitu a bezpečnost výrobku ověřila nezávislá zkušebna, že je neustále kontrolována kvalita ve výrobě i spokojenost zákazníků," dodává.
Výsledky průzkumu ukazují, že Program Česká kvalita zná 44 % dotázaných. Z nich celých 83 % považuje program za spolehlivou garanci kvality zboží. Problémem tedy není nedůvěra spotřebitelů ke značkám kvality, ale malá známost programu a také malý počet výrobků, které některou ze značek kvality nesou.
"Naše asociace se snaží pomáhat českým podnikatelům a hledat cesty, jak jim ještě více usnadnit přístup na trhy. A hodnocení značkami kvality může být jednou z možností, jak získat konkurenční výhodu a prokázat zákazníkům kvalitu svých výrobků nebo služeb," vysvětluje Eva Svobodová, ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Výsledky průzkumu jí dávají zapravdu: u 75 % respondentů vzbuzuje i pouhý název Česká kvalita důvěru a 73 % dotazovaných by dali takto označenému výrobku při nákupu přednost. Tedy i spotřebitelé, kteří výhody Programu Česká kvalita neznají, by upřednostnili výrobek označený jeho logem. To je jistě silný vzkaz pro české výrobce, aby se o získání značky ucházeli.
Po nezávislé značce kvality touží 69 % dotazovaných. A 84 % z nich je přesvědčeno, že by takový program měl získat podporu z veřejných zdrojů. Větší podpora a následně i známost Programu Česká kvalita by tak naplnila přání spotřebitelů a pomohla zejména českým podnikatelům k získání většího podílu na domácím trhu.
"Průzkum jasně ukázal, že spotřebitelé stojí o nezávislé ověřování kvality. Jen bohužel zatím mnozí nevědí, že tady program nezávislého značení existuje a že splňuje prakticky všechny podmínky, které by spotřebitelé — podle průzkumu — vyžadovali u "ideálního" značení kvality. Musíme tedy více práce a financí věnovat propagaci programu. Pokud pak budou spotřebitelé označení Česká kvalita vyžadovat, zvýší se zájem o udílení značky ze strany výrobců a samozřejmě i obchodníci budou takto označené zboží vyhledávat a nabízet," dodává Zdeněk Juračka.
Autor: Veronika Forejtová tisková mluvčí
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
Zdroj: http://www.mpo.cz/dokument106015.html